Thursday, December 28

Wash Post Writes Fair Story on Sandusky Scandal

Investigative reporter Will Hobson did a good job covering most of the key questions that still remain open about Penn State University's decisions in response to the Sandusky matter.  That said, there are a few missing pieces of information that add needed context.  

Ray Blehar

December 28, 2017, 9:23 PM EST

The Washington Post released a story today that covers many of the key questions that require answers in the search for the truth about the Sandusky scandal.   It was a refreshing read compared to most other columns that continue to report the now-disproved allegations of a conspiracy and cover-up.


The column points out many important facts that have been glossed over, under-appreciated, and/or unreported in the media:

- Child welfare workers were aware Sandusky was showering with children and didn't consider that to be a warning sign of child abuse (but Penn State University (PSU) officials were condemned for not recognizing those same signs);

- Dr. Jack Raykovitz, the Executive Director of Sandusky's charity, The Second Mile (TSM), advised Sandusky to wear a swim suit as his solution to PSU's report of Sandusky showering kids;

- The conflict of interest between former PSU Board of Trustees Chairman Ira Lubert and TSM and  poor optics and governance negligence of Lubert running the settlement claims process;

- Experts weighing in that PSU's settlements excluding TSM from liability to be highly unusual;

- The testimony of PSU administrators at the trial of former President Graham Spanier continued to contradict that Mike McQueary made a report of a sexual nature in 2001; and,

- The single misdemeanor criminal convictions and extremely light sentences of former PSU administrators Timothy Curley and Gary Schultz were rather hollow victories for the Pennsylvania Office of Attorney General (OAG) -- that spent six years and expended tremendous resources on the case.

Saturday, December 23

Setting the Record Straight on Paterno and Penn State

The majority of the public remains in the dark about the facts of the Sandusky (a.k.a., Penn State) Scandal because their knowledge of it is mostly based on inaccurate information provided by law enforcement officials, misleading media reports, the Freeh Report, and opinion pieces that were disguised as news

Ray Blehar

December 23, 2017. 6:10 PM EST, Updated at 10:50 PM

For the last six years, many Penn Staters have found themselves repeatedly correcting the record in discussions with friends, family, football fans, and many others about what really happened at Penn State University(PSU) regarding the Sandusky scandal. 

For the most part, here's what the public believes in a nutshell:

In 2001, Joe Paterno was told about an employee -- Jerry Sandusky -- raping a boy in the football building and did nothing about it.  Paterno, football coaches, and other high ranking PSU officials were aware of prior sex acts by Sandusky and stayed quiet about them to protect the football program.  As a result of the cover up, Sandusky was able to lure boys to campus and molest them up  until the time he was arrested in November 2011.  

The facts contradict the public's beliefs at every turn.